Písečné duny a studené moře - to jest Bałtyk
Aneb jak jet vlakem na sever Polska...
Má polské pobřeží co nabídnout?
Polské pobřeží Baltského moře příliš nenadchne lidi, kteří nemají v lásce písek. Pobřeží je písčité v podstatě v celé délce. Většinu pobřeží tvoří spíše pro mě neoblíbené nekonečné rovné pláže, u kterých je jediná výhoda proti jižním mořím, že zde nejsou až takové návaly lidí, i když jich i tady rok co rok přibývá. Co mě však tady zaujalo je i to, že pobřeží je místy i lehce členité a objevují se zde písečné duny. Tu nejznámější a největší z nich - Wydma Łącka jsem navštívil celkem 2x a v roce 2019 to bude již potřetí. Leží ve Slovinském národním parku a chvílemi si zde opravdu připadnete jako někde na Sahaře. Neméně zajímavým je však také ostrov Wolin ležící na západě polského pobřeží poblíž města Miedzyzdroje. Desítka jezer, nádherné husté bukové lesy a pobřeží s největšími srázy u Baltského moře to vše mělo za příčinu to, že se již v roce 1960 stala část ostrova národním parkem. A jinak nelze opomenout trojměstí - ty nejkrásnější města polského pobřeží jsou asi Gdańsk a Sopot (chcete-li česky Sopoty). Gdaňskou zátoku pak od otevřeného Baltského moře dělí unikátní poloostrov zvaný Helská kosa dlouhá zhruba 35 kilometrů a největší zajímavostí je to, že v tom nejužším místě je její šířka pouhých 150 metrů. Stačí tedy přejít kousek lesa, železniční trať, silnici a jste na druhé straně. I Helská kosa nabízí menší písečné duny. Co je však zajímavější jsou vojenská opevnění. Helská kosa byla totiž od roku 1936 sídlem polského vojenského námořnictva a stala se vojenským prostorem s velice omezeným přístupem. A nepřístupný zahraničním turistům byl Hel až do roku 1989. Dnes je asi nejvyhledávanějším cílem na polském pobřeží a je to tady znát. V létě to tady žije a letoviska jako Hel, Jastarnia nebo nejprofláknutější Wladyslawowo, v němž je Helská kosa připojena k pevnině praská ve švech.
FOTO: Duna Wydma Łącka ve Slovinském národním parku poblíž města Łeba
Jak tam solidně dojet?
Docela jednoduše. V roce 2019 si České dráhy společně s firmou PKP Intercity připravily přímý spoj z České republiky až do Łeby, což je východiska pro písečné duny ve Slovinském národním parku. Spoj veze přímé vozy i na poloostrov Hel, z vlaku se odvěšují v Gdyni. Cena jízdného ve voze na sezení (2.třída) začíná na 631 Kč a to s využitím nabídky Včasná jízdenka Evropa. Jediná nevýhoda spoje je, že má v ČR jen počáteční stanici a dále už pokračuje jen polským územím. Tou stanicí je Bohumín a vlak odjíždí ve 20:12. Vlak veze i přímý lůžkový vůz jak do Łeby, tak i na Hel. Příplatek za něj vyjde aktuálně (k 27.6.2019) 368 Kč. Ovšem odměnou za to je, že usnete v Bohumíně a vzbudíte se u moře. Přitom spaní v třílůžkovém oddíle lůžkového vozu je minimálně na úrovni lepšího hostelu. Pokud využijete tento spoj nezapomeňte ale si rovnou naplánovat i cestu zpět. E-shop ČD totiž neumí prodat jízdenku s výchozím bodem v Polsku. Umí ji však vydat, pokud si cestu zpět zakoupíte rovnou i s jízdenkou tam. Krom nočního vlaku lze využít například i denního spojení vlakem EC Sobieski jedoucí z Vídně přes Břeclav, Přerov a Ostravu, Varšavu, Gdaňsk a Sopoty až do Gdyně. Tam pak stačí jednoduše přestoupit na regionální vlak, který vás zaveze rovnou na Helskou kosu. Pestrá je i nabídka vnitrostátních polských nočních vlaků. Pokud byste se například nějakým způsobem dostali do Jelenie Góry (výhodné zejména pro případné cestující ze severu Čech), i odtud existuje noční spoj za solidní cenu. Konkrétně jde o TLK Rozewie a cena v měsíčním předprodeji na sezení do 2.třídy je 60 Zlotých, tedy zhruba pouhých 360 Kč. Stačí si jí zakoupit v e-shopu PKP Intercity. Ve stejném e-shopu můžeme také zakoupit ten největší trhák. Jedete-li jen na prodloužený víkend je ideální variantou Bilet weekendowy. Jeho nevýhodou je snad jen to, že platí jen na vlaky TLK a IC, nicméně za 81 Zlotých můžete touto kategorií vlaku cestovat neomezeně 2.třídou od pátku 19:00 až do pondělí do 6:00. Chcete-li na to využít přímý noční spoj z Bohumína, pak stačí zakoupit jízdenku z vaší odjezdové destinace do stanice Chalupki a odtud už využijete Bilet weekendowy. Z Chalupek na Hel a zpět se tedy dostanete za 81 Zlotých = cca. 490 Kč!!! Lůžko za 360 Kč pak lze přikoupit samostatně v e-shopu Českých drah, stačí jen zadat volbu "Chci jen místenku" a ve výběru pak zvolit "Lůžko automaticky". Nemluvili jsme o ostrově Wolin. Tam zatím neexistuje nabídka přímého spojení ČR a je tedy potřeba přestoupit. Świnoujście i Miedzyzdroje však nabízí v sezóně přímý spoj z Krakova přes Katovice a Wroclaw. Mimo to nabízí také sezónní noční spoj z Varšavy. Několik nočních vlaků ze všech koutů Polska pak má konečnou stanici ve Štětíně, kde se dá přestoupit na regionální vlak do Svinoústí. Jízdenky na tyto vlaky opět v e-shopu PKP Intercity, opět na ně jde v dané dny využít Bilet weekendowy, jedete-li na dýl nebo jindy než o víkendu, pak je třeba koupit obyčejnou jízdenku, doporučuji hlavně kupovat jízdenku s dostatečným předstihem, abyste měli možnost získat stále slevu 30 %, kterou e-shop PKP IC nabízí automaticky, když kupujete jízdenku dostatečně včas. Pro cestu z ČR například do Katowic pak opět využijte Včasnou jízdenku Evropa. V roce 2020 chtějí navíc České dráhy spolu s PKP Intercity zavést přímý noční sezonní spoj z Bohumína až na ostrov Wolin do Świnoujście a další sezónní noční spoj navíc ještě do Kolobrzegu. Tak snad bude mít tento spoj a celá noční vlaková doprava z ČR k Baltu zelenou...
FOTO: Včasné jízdenky relace Bohumín - Hel na E-shopu ČD
FOTO: Bilet weekendowy lze zakoupit on-line v e-shopu společnosti PKP Intercity
FOTO: Chceme-li k jakékoliv jízdence na vlak dokoupit lůžko, stačí u vybraného spojení pod odkazem "Koupit" kliknout na "Chci jen místenku".
Pozor na přeplněné vlaky
Nevýhoda polských nočních vlaků je však ta, že zejména pro cestu v pátek k moři a v neděli zpět bývají totálně přeplněné a mnohdy hodně dopředu vyprodané. Je to právě díky již zmíněným výhodným "Biletum weekendowym". Jízdenky i rezervace proto kupujte vždy s dostatečným předstihem. Jinak PKP Intercity má většinu vlaků TLK i IC povinně místenkových. Praxe je však taková, že bez místenky vás nikdo nevyhodí z vlaku (mimo vlaky kategorie EIP a máte-li tedy jízdenku pochopitelně). Ovšem jet celou noc na chodbičce v ne bůhvíjak luxusních polských vozech je pak opravdu zážitek, který raději ani moc nedoporučuji. Je to sice dobrodružství, nicméně zima a zápach z WC jsem cítil ještě 3 dny. Přitom když místenku na sezení zakoupíte v polské kase, ani za ní nic neplatíte.