Do Benátek a ještě k moři - vlakem a levně...

13.05.2019

FOTO: Gran Canal v Benátkách, zdroj fotografie: https://www.worldcapital.it/

Jak se tam dostat a nezaplatit majlant?

Řešení je hned několik, základem je sledovat web Rakouských drah ÖBB, resp. jejich e-shop. Možností je několik. Existují totiž 2 denní spojení mezi Vídní a Benátkami a 1 noční spojení. Nicméně první ranní spoj z Vídně vyjíždí v 6:25 a to pak vyžaduje nocleh ve Vídni, další denní spoj pak vyjíždí v již příznivý čas, ve 12:25 a na něj je možnost najet si v podstatě z celé republiky.

Nejprve je třeba zakoupit jízdenku z Vašeho odjezdového bodu v ČR do Vídně, tam doporučuji Včasnou jízdenku Evropa. Z Vídně již dále používám již zmiňovaný e-shop rakouských drah (ÖBB), který nabízí jízdenku Sparschiene. Tato nabídka využívá dynamických cen jízdenek. Tudíž platí, že čím více vytížený vlak a čím později koupená jízdenka na něj vyjde nejdráž. Nejlevněji naopak vyjde koupit jízdenku 2 měsíce dopředu a v nevytížený den (např. středa). Níže je obrázek pro srovnání.


FOTO: Jízdenka Sparschiene zakoupená 4 dny před odjezdem, na pátek 17.5. by vyšla na 59,9 EUR, jízdenka zakoupená v měsíčním předprodeji s odjezdem ve čtvrtek 13.6. by vyšla na pouhých 29 EUR, což je nejlevnější cena, za kterou lze tuto jízdenku pořídit.

Celý den ve vlaku = otrava? Dobrá, tak zkusíme přes noc

ÖBB nabízí kromě 2 spojů kategorie Railjet spojující Vídeň s Benátkami také spoj noční. ÖBB provozuje produkt, kterému se říká Nightjet, se kterým mimo jiné zajíždí také do České republiky a provozuje např. i spoje, které do Rakouska vůbec nezajíždějí. Konkrétním příkladem je např. noční spoj z Curychu do Hamburku. Na všechny směry rovněž nabízí ÖBB jízdenku Sparschiene. Nás však zajímá zejména trasa do Benátek. Zajímá nás tudíž nějaký spoj NJ 237, který z vídeňského hlavního nádraží vystartuje ve 21:27, aby v 8:24 přistál na nádraží Venezia Santa Lucia. Vlak je vhodný i pro takové cestovatele, kterým na poznání Benátek stačí 1 den a můžete tak Benátky opět opustit nočním vlakem, ten odjíždí ze "stazione" Santa Lucia ve 21:06 a na hlavní "bahnhof" ve Vídni přijede v 7:55. U nočních vlaků bývá rovněž možnost za určitý příplatek využít ubytování v lehátkovém či lůžkovém voze. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že je to opravdu velice pohodlné. Ovšem ve vytížené dny to může být dosti drahé a tak pro low-cost cestovatele postačí sedačka ve voze 2.třídy. Pokud je vlak prázdný, dají se protější sedadla navíc spojit a vytvořit si tak lehátko. Pokud je ovšem vlak přeplněný, což je v poslední době z mé vlastní zkušenosti ten spíše častější případ, znamená to krčit se na sedadle. Prostě každému dle jeho gusta a uvážení. Tady je porovnání cen pro stejné termíny jako u denního spoje.


FOTO: Jízdenky mají opravdu velice pohyblivé ceny, 4 dny před odjezdem na pátek 17.5. by jízdenka vyšla na 49,9 EUR, lehátko již není možno zakoupit, příplatek za lůžkový vůz vyjde na 59,1 EUR. V měsíčním předprodeji by pak jízdenka na sedačku vyšla o 15 EUR méně, za lehátko si lze připlatit 35 EUR. Za komfortnější lůžko (Sleeper Cabin) pak 74,1 EUR. Pokud jsem si však hrál s termíny, dalo se lehátko (Couchette) sehnat i za 20 EUR, což už je za spaní na palandách (zhruba úroveň hostelu) solidní cena.

FOTO: Noční vlak ÖBB Nightjet v rakouském Salcburku (autor fotografie = autor článku)

Na kolik tedy vyjde nejlevnější varianta?

Při nejlevnější variantě může cesty z Prahy až do Benátek přes Brno a Vídeň vyjít denním spojem dospělou osobu bez slevy na pouhých 43 EUR, z Brna pak dokonce od 36 EUR. Je však nutno využít už první ranní spoj railjet, který z Prahy odjíždí ve 4:48, z Brna v 7:24 a do Vídně dorazí v 8:49. Pokud si na tento spoj najedeme rychlíkem z Ostravy, pak zaplatíte za trasu Ostrava - Benátky 38 EUR. Pokud však nevyužijete tento spoj, jízdenka vyjde nepatrně dráž. Rozdíl však dělá cca. od 5 do 10 EUR. K cestě zpět pak využijete denní spojení rj 132 Gondoliere, který odjíždí z benátského nádraží Venezia Santa Lucia v 9:55 a do Vídně dorazí v 17:35. Dále ve směru Ostrava stíháte spoj EC 100 Moravia a dostanete se tak v nejlevnější variantě na cenu 38 EUR. S přestupem v Břeclavi na vlak EC 272 Metropolitan pak můžete spoj EC Moravia využít i ve směru Brno a Praha, do Brna se použitím tohoto spoje opět dostaneme na nejnižší částku 36 EUR a do Prahy na 43 EUR. Z toho tedy vyplývá, že nejlevněji se dá dostat z Prahy do Benátek a zpět za 86 EUR (cca. 2 200 Kč), z Brna a zpět pak za 72 EUR (cca. 1 850 Kč), z Ostravy do města gondol vyjde cesta tam a zpět v nejlevnější variantě na 76 EUR (cca. 1 950 Kč). Nevýhodou však je, že cestu tam i zpět musíte absolvovat přes den.

Chceme-li jet v noci, cesta se mírně prodraží. Nájezd z Prahy do Vídně může při včasném nákupu vyjít na 367 Kč (=cca. 14 EUR). Ideálním spojem je rj 371, který odjíždí z Prahy ve 14:50. Noční vlak odjíždí z Vídně ve 21:27 a nejlevnější varianta jízdenky s místem k sezení vyjde na 34,9 EUR. Chceme-li lehátko připlatíme se minimálně 20 EUR. To samé platí pro cestu zpět. Z Benátek odjíždíme ve 21:06, ve Vídni "chytáme" spoj EC 104 Sobieski, který do Ostravy jede přímo. Chceme-li jet do Brna či Prahy, musíme v Břeclavi přestoupit na EC 280 Metropolitan. Cena z Vídně do Prahy opět vyjde na 367 Kč (=cca. 14 EUR). Takže abychom si to shrnuli, nejlevnější cesta při jízdě nočním vlakem vyjde ve všech výše zmíněných trasách o 5,9 EUR dráž než jízda denním vlakem, připlatíme-li si za lehátko, pak minimálně o 45,9 EUR více. Ovšem za cenu komfortu spaní na palandě lehátkového kupé.

FOTO: Denní vlak mezi Vídní a Benátkami je veden komfortní soupravou ÖBB Railjet, známou i z České republiky z trasy Praha - Brno - Vídeň - Graz.

A co to moře?

Odskočit si z Benátek k moři není prakticky žádný problém. Do vyhlášených letovisek Caorle a Bibione je to z Benátek coby kamenem dohodil. Vlaky mezi nádražím Venezia Santa Lucia a Portugruarem, kde se přestupuje na autobus do Caorle jezdí ve špičce i co půlhodiny. Dále do Latisany, kde je pro změnu u nádraží autobusový terminál, odkud neustále lítají autobusy do Bibione už je četnost spojení nižší. Ve špičce v hodinovém, mimo špičku pak ve 2 hodinovém intervalu. Regionální vlaky zde provozuje společnost Trenitalia. Jízdenku stačí zakoupit na místě v jízdenkovém automatu, ovšem ze zásady a vlastní zkušenosti radím nevkládat do automatu bankovky o vysoké hodnotě a jízdenku si nezapomeňte ještě před nástupem do vlaku označit v označovači. Italové jsou totiž experti na rozdávání pokut cizincům. Moc draho to již nevyjde a jsem-li v Benátkách někdy v teplejších měsících, je určitě škoda si do těchto vyhlášených letovisek nezajet. Taktéž navíc můžeme výše uvedené spojení i využít k cestě do těchto přímořských letovisek, aniž bychom Benátky navštěvovali a využít k přestupu nádraží Venezia Mestre. Prostě každému dle chuti... Z Prahy až k moři do Itálie a zpátky tak může jízdenka vyjít bez problému do 2 500 Kč za dospělou osobu.


FOTO: Nekonečná písečná pláž v Bibione. (zdroj: https://www.bibione.com/)