3000 kilometrů z uzavřeného okresu
aneb výlet do Švédska 2021... 🇸🇪

Ocitáme se v březnu roku 2021. V České republice právě probíhá čtvrtá vlna pandemie světově označené jako SARS-Cov-2. Zatímco v naší zemi došlo k omezení pohybu osob, kdy jsme se mohli bez dalších povolení pohybovat pouze v rámci katastru své domovské obce, v některých dalších zemích byla situace odlišna a opatření zdaleka mírnější. Šlo však v Evropě jen o minimum oblastí. Po vstupu do většiny zemí byla navíc povinná karanténa. Našly se však výjimky. A jelikož Švédsko dlouhodobě zavádělo v souvislosti s novým koronavirem jen minimum opatření, volba byla jasná. No nic, na čase vypadnout z vlasti no ne?
Jenže jak?
"...pro vstup do Polska i Švédska stačil pouze antigenní test, tehdy ještě hrazený pojišťovnou ne starší než 48 hodin,...
Najednou život chutná úplně jinak
V Polsku narozdíl od naší země sice platila rovněž určitá opatření týkající se například uzavření restaurací, povinnosti nošení roušek, apod. Pohyb zde však omezován nebyl, a tak se před námi otevřelo celé velké Polsko. To už postáváme na nádraží v Chałupkách čekajíc na vlak. Tím bereme severní kurz. Zatím do Varšavy, kde kupujeme lehátkový příplatek a ležmo budeme pokračovat přímo do Świnoujście. Tam přijíždíme již za bílého rána. Cestujeme v podstatě sami. Vlak je vytížen minimálně. Jelikož nám trajekt odplouvá až po poledni, procházíme ještě město Świnoujście s moderní pobřežní promenádou. Poté míříme opět na nádraží. Centrum města i promenáda leží na druhém břehu kanálu Świna oproti nádraží i přístavu. Most mezi nimi není a tak zde po celý den místní, turisty, ať už pěší či i s auty přesouvá loď. Jezdí zhruba ve 20 minutových intervalech a nic se za jízdu neplatí. Trajekt nám za chvíli odplouvá, je třeba se odbavit. Check-in probíhá rovněž hladce. Místními zaměstnanci jsme doprovázeni na palubu. Cestou jsme jen dotázáni zda máme provedené testy, ale nekontrolují se. Stejně tak na polské straně neprobíhá ani žádná hraniční kontrola. V části trajektu určené cestujícím bez kajuty by nás napočítali na prstech jedné ruky. Většinu cestujících tvoří řidiči kamionů zašití v kajutách, z nichž občas vylezou ven na cigáro. My si nudnou cestu po moři zpříjemňujeme konzumací jakési běloruské vodky zakoupené ve free shopu na lodi. Na trajektu polské společnosti polferries fungovala i restaurace a čepovalo se zde pivo. Ještě lepší na tom bylo to, že byla umístěná na přídi s výhledem k blížícímu se Ystadu a navíc pomalu zapadalo slunce. Kolega pak trefně prohlásil poznámku: "Najednou život chutná úplně jinak."

Tak a teď nás zavřou...
Vystupujem již za tmy v Ystadu. Po výstupu z trajektu se nás však ujímá policie a žádá po nás doložení dokladu totožnosti a covidového testu. Vše tedy hrdě vytahuji. Ovšem jelikož nám na potvrzení v odběrovém centru nikdo nenapsal čas odběru, vzniká první zádrhel. Snažím se tedy vysvětlit, že jelikož je na něm teprve včerejší datum, nemůže být starší než 48 hodin, je to marné. Jsme bohužel zadrženi. Následně se tak snaží policistka ověřit telefonátem do odběrového centra čas provedení testu. V takto pozdních večerních hodinách se však nedovolala. V poslední chvíli, kdy už nás málem chtěli naložit do trajektu zpět do Polska si kolega vzpomněl, že krom mezinárodního máme ještě české potvrzení, kde je čas možná i uveden. Vytahujeme jej, uf je tam... Následuje ovšem ještě dalších 10 minut přezkoumavání a pak se nám konečně otevírá brána do Skandinávského poloostrova. Tak šupem na vlak, nádraží je hned u přístavu. Musíme se přesunout ještě pár kilometrů vlakem do třetího největšího města Švédska - Malmö, kde nás čeká první nocleh. Ve vlaku jedeme bez roušek, jelikož Švédsko je jedna z mála zemí, kde rouška není vyžadována. Nemá ji ani drtivá většina spolucestujících a průvodčí. Na prohlídku Malmö již nebyl čas. Vyčerpaní z cesty ihned uleháme na soukromém a velmi bídném ubytování. Nebyla zde ani sprcha, což nám vzhledem k dalšímu plánu nebylo moc vhod, ale co už...
Improvizace = základ cestování
"Pokladny ani zákaznický servis zde žádný nefunguje. Jediná možnost je koupě z e-shopu,...
Ráno vyrážíme ihned na nádraží. Plán je dorazit po poledni do Stockholmu, kde tedy strávíme odpoledne a večer nasedneme do legendárního polárního expresu jezdícího ze Stockholmu až do norského Narviku. My s ním máme v plánu jet do Abiska, které leží již za polárním kruhem v Laponsku. O tom ještě bude řeč. Ovšem co se nestalo, nejde nám k jízdence Interrail přikoupit příplatek na lůžko ani místenka na sedačku. Pokladny ani zákaznický servis zde žádný nefunguje. Jediná možnost je koupě z e-shopu, tam se mi to však nepodařilo. Po doporučení jakési zaměstnankyně drah na nádraží ve Stockholmu volám na call centrum, kde je mi sděleno, že vlak je vyprodán. Jelikož se ale nutně potřebujeme dostat na ubytování do Abiska na druhý den, zbývá možnost jediná. V bleskovém čase jsem tak musel koupit místenku na vysokorychlostní vlak jedoucí do města Umeå. To už nasedáme na centrálním nádraží ve Stockholmu do vlaku a zjišťuji co dál. Mám na to 6 hodin cesty vlakem. Jediná možnost je pokračovat z Umeå dále autobusem do Luleå, kde dorazíme o půlnoci. Nastal čas shánění ubytování. Hostel bez recepce s vlastním jednoduchým check-in bude optimální pro takto pozdní příjezd a navíc brzký odjezd již v 6:30 ráno. Vyskytují se však problémy, jelikož jsem na bookingu zadal čas příjezdu o půlnoci a aplikace to považovala za rezervaci až na další noc. No nic, telefonát opět na ubytování, protože jako skončit v mrazu na ulici celou noc to fakt nechceš. Je mi majitelem řečeno, ať rezervaci přes booking zruším a rezervuji si znovu přes jeho webové stránky. Pak nám zašle kód od dveří. Následně jsou ještě problémy s kartou, musela se tedy použít kolegova, no zkrátka hladce probíhající cesta. Ani po zaplacení mi stále ještě majitel hostelu neposlal kód, načež ho musím bombardovat dalším telefonátem již v pozdních večerních hodinách. Luleå již leží v severní části Švédska, což se projevuje povětrnostními podmínkami. Již cestou čím dál tím více přibývalo sněhu. Po výstupu z autobusu přišla skutečně ledová facka. Honem na ubytko, které naštěstí není daleko. Konečně prohřát tělo ve sprše a jít alespoň na chvíli spát. Budíček máme totiž na 5:30. O hodinu později již totiž sedíme ve vlaku, který nás zaveze do města Kiruna. Cestou překračujeme severní polární kruh. Já poprvé v životě. Kirunu projdeme jen v rychlosti, ještě se k ní vrátíme při zpáteční cestě. Zima je tu jako... dejme tomu jako v Laponsku. Laponsko je region zahrunující severní části Norska, Švédska, Finska a Ruska. Obyvately jsou Sámové. Žije jich zde však pomálu. Většina z této nehostinné mrazivé krajiny, kde v zimě slunce nevychází a v létě nezapadá, již emigrovala. Ve Švédsku je jejich centrem právě Kiruna, kde obědváme v restauraci, jež jsou ve Švédsku i v tomto čase otevřené, byť jen do 20:00 a u jednoho stolu s maximálně 4 sedícími lidmi. Poté se přesouváme zachumlení v čepicích a šálách zpět na nádraží a jedeme do našeho hlavního cíle - Abiska.

Kdesi v tundře...
Abisko je vstupní branou do stejnojmenného národního parku. Známé je především díky tomu, že zde začíná stezka Kungsleden vedoucí skrz celé Skandinávské pohoří s délkou 452 km. Láká však také milovníky polární záře. Zejména u nedalekého jezera Abiskojaure, kde se údajně nedrží oblačnost a tedy jsou zde pro lov polární záře ideální podmínky. My jsme se však pohybovali pouze zejména v okolí Abiska a bohužel bylo po celou dobu zataženo. Podmínky opravdu nehostinné. Chumelí, chumelí a zase jen chumelí, vítr, pravda mráz ustal a teplota se ze záporných hodnot Celsiovy stupnice blíží k nule. Počasí nás však neodradilo. Tu se projdem po zamrzlém jezeře Torneträsk, projdeme se kolem pro Skandinávii typických červených domků, mnohdy krásně nasvětlených měsícem, umělým světlem i sněhem. No, prostě pohádka. Pokusili jsme se taky vypravit na horu Noulja, to je však v zimních měsících nedoporučováno a počasí i hrozba lavin nás odradili, člověk nikdy neví. Nakonec se však alespoň vyvážíme lanovkou k chatě Aurora Sky Station. Jedná se v podstatě o hotel v nadmořské výšce okolo 900 m.n.m., který je využíván k pozorování polární záře pěkně v teple restaurace. A podle fotografií umístěných v této restauraci to tu opravdu může stát za to. O levnou záležitost se ovšem nejedná a v nočních hodinách se sem vybírá nemalé vstupné. Po občerstvení sjíždíme lanovkou dolů, počasí se zhoršuje, není vidět skoro na krok. A aby vám na sedačkové lanovce nebyla zima, půjčí vám i deku. Servis jak se patří. Procházka k zamrzlému vodopádu pak taky přišla vhod a na závěr dne jsme se šli podívat ještě do původní Sámské vesnice zvané Sami camp. Jedná se o soubor několika budov, které Sámové původně využívali nejen jako obydlí, ale např. k chovu zvěře či jako skladiště atd. V podstatě takový skanzen, akorát toho v něm moc nenajdete. Každopádně budete-li mít čas, můžete tam nakouknout. Kolem Abiska toho lze podniknout daleko víc. Pro běžkaře je to zde ráj, sněhu je tu dost i koncem března. Jezera jsou v té době stále zamrzlé, mnohdy i pod silnou vrstvou sněhu. Já však tomuto druhu sportu moc neholduji a tak to v Abisku balíme a vracíme se zpět do Kiruny.


Železná ruda a paprsky aurory
"...a v tom najednou hle z okna ven. Pohled k nezaplacení, po obloze poskakují zelené paprsky, které neustále mění intenzitu"
Na největší město švédského Laponska - Kirunu jsme si udělali čas na závěr našeho putování po švédském severu. Co tam uvidíte? Vlastně nic moc. V podstatě je to jedno velké sídliště v jehož sousedství se nachází něco, co totálně hyzdí tu překrásnou krajinu se zimní atmosférou. Železnorudný povrchový důl. Ten patří k jedněm z největších v Evropě a dopad na krajinu je nezanedbatelný. Nicméně, největší perličkou, která se l tomu váže je to, že leč jsou obyvatelé Švédska silně ekologicky orientovaní (ostatně pochází odtud také světoznámá aktivistka Greta Thunberg), souhlasí místní dokonce s přesunem centra města, aby se mohlo dále pokračovat v těžbě. A jedná se o jasnou většinu - 96 % lidí. Z Kiruny se tak stane takový český Most. A to téměř doslova. Přesunut totiž bude stejně jako v Mostě i kostel. Ten je asi největší a jedinou památkou v Kiruně. Postaven byl v roce 1912 a patří mezi největší dřevěné stavby ve Švédsku. To nejkrásnější, co se tu ovšem dá zažít je bezesporu polární záře. K ubytování jsme si vybrali strategicky studentský hostel STF Malmfältens Folkhögskola na kopci nad městem, jelikož leží nějaký ten kilometr od centra Kiruny a není zde tudíž takový světelný smog. Samozřejmě je ale mnohem lepší být v totální pustině jako je například okolí Abiska. Paradoxně jsme však polární záři zažili právě zde během pobytu v Kiruně. Čekání na auroru borealis, jak se latinsky polární zář nazývá, si ovšem žádá trpělivost. Pěkně sedět a sledovat, co se děje za oknem až do pozdních nočních hodin. Zhruba okolo 23.hodiny pojídáme v marketu zakoupené sobí a losí kabanosy (mimochodem výborné), pijeme pivo Norrland guld (nic moc, navíc piva prodávaná v marketu mohou mít ze zákona maximálně 3,5 voltu) a v tom najednou hle z okna ven. Pohled k nezaplacení, po obloze poskakují zelené paprsky, které neustále mění intenzitu. Je to nádherná podívaná. Lezeme ven, uděláme pár fotek. Rozčiluji se mezitím, jelikož se mi před začátkem focení rozbil stativ, bez kterého nelze pořídit ty nejlepší fotky polární záře, jelikož je třeba fotit na dlouhý čas. Musím tedy všemožně improvizovat. Ovšem nakonec hlavní na tom všem není ta fotka. Na tu se člověk podívá na internetu kdekoliv. Podstatný je ten zážitek. Užívám si to. Venku -13 stupňů Celsia, třeskutý mráz, jasná je obloha a my tisíce kilometrů od domova jsme vtaženi do divadla, které režíruje sama příroda. Netrvá to dlouho, jen asi 15 minut. Přesto je to nejsilnější zážitek naší výpravy. Ještěže nás do toho Švédska ti policajti v Ystadu pustili. Divadlo skončilo, jde se spát.


Ještě pár zastávek a jsme doma...
"Každopádně většinou je potřeba platit kartou, hotovost se již ve Švédsku opravdu téměř nepoužívá a proto jí v žádném případě noc neměňte..."

